Laatste update : 09-05-24 | Home | Contact  


Rally Ieper | VIP autosport | WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

WRC : ADAC Deutschland Rallye 2016

Elf WRC's.
Ideale weersomstandigheden om een rally te bezoeken. Zon, met af en toe een wolkje, zodat het niet te warm wordt. En nu en dan een plensbui om het spektakel te garanderen.
Met slechts elf WRC's vooraan aan de start, misschien wel de minste editie sinds de jaren 2010. Drie officiële Volkswagens en drie officiële Hyundai's, geen Citroën team aan de start. En verder twee officiële M-Sport Fords. En deze officiële wagens nog aangevuld met de Citroën van de Fransman Lefebvre, de Ford van de Est Tänak en nog een Ford voor de Italiaan Bertelli.
Ook voor de toeshouwers valt het wat tegen met slechts vijf in plaats van zes proeven op vrijdag.
De laatste proef is nieuw en werd opgevat als een rondkoers : een proef van ongeveer drie kilometer waar 2 en een halve ronden gereden worden voor in totaal iets meer dan 8 kilometer. Doordat dit de laatste proef is, is er een overrompeling van toeschouwers. Gelukkig is er op de hellingen veel ruimte voor de toeschouwers, die een heel groot deel van het parkoers kunnen zien. De parkings zijn heel groot, maar er zijn maar een heel beperkt aantal aanrijroutes, zodat veel toeschouwers lang moeten aanschuiven en te laat komen.

Yannick Neuville met Skoda Fabia S2000
Verder in het deelnemersveld dook ook nog een Ford WRC op voor Tamrazov.
WRC2 en WRC3 was drukker bezet, maar een aantal R5 auto's waren niet ingeschreven in WRC2 en moesten dus starten na alle WRC3 auto's. Bekendste deelnemers in dat tweede peleton R5's zijn de Zweed Tidemand en de Fin Suninen, allebei met een Skoda R5. Maar ook de Belg Yannick Neuville - broer van Thierry -met een Skoda Fabia S2000. Bij R2 onder andere de Adams van Griebel, Ingram en Tannert. Bij de Drive Dmach Fiesta Trophy - met Fiesta R2 en een beetje stiefmoederlijk behandeld in het WRC - staat de Belg Polle Geussens, genavigeerd door Justine Demeestere naast o.a. Max Vatanen en Oscar Solberg. Opmerkelijk is ook de Toyota GT86 R3 van Gassner Jr., die de finish niet zal halen.

Annex Opel Adam Cup : dubbele punten te verdienen
De rally van Duitsland wordt ook gevolgd door de Opel Adam Cup. Ter gelegenheid van het hoogtepunt van het seizoen zijn dubbele punten te verdienen, aangezien de wedstrijd opgedeeld wordt in twee manches : enerzijds vrijdag en anderzijds zaterdag en zondag. De winnaar krijgt een zitje in de Opel Adam die volgend jaar in het ERC wordt ingezet. Opel won in 2015 het Europees Juniorkampioenschap. Het is meteen de eerste internationale titel voor Opel in 33 jaar. Bergkvist, Griebel en Tannert wonnen deze cup al in het verleden.

Spannende strijd...na Ogier
Mikkelsen is eerste leider, maar al snel is duidelijk dat deze wedstrijd voor Ogier zal zijn. De strijd om de plaatsen twee, drie en vier blijft tot op het einde spannend. Sordo haalt het (alweer) van Thierry Neuville, dit keer met het kleinste verschil : 1 tiende van een seconde, bijna enkel de meetfout dus. Mikkelsen wordt vierde.

Proeven afgelast
Nog twee tegenvallers voor het publiek. Pantzerplatte Lang 1 wordt op zaterdagmiddag afgelast na een crash van Lefebvre en op zondag wordt ook Dhrontal 2 afgelast. De Ford van Camilli komt door, maar dan is het gedaan. Klaarblijkelijk een probleem met toeschouwers die op een plaats stonden waar normaal geen publiek mocht komen (nochtans waren er de eerste ronde geen problemen, opmerkelijk is wel dat Ogier daar meteen twaalf seconden van zijn voorsprong verliest). Meteen nadat duidelijk is dat de proef afgelast is, ontstaat een enorme file om naar de laatste proef - Sauertal te gaan. Zonder deze annulatie (iedereen kreeg de tijd van Camilli) was een ontketende Thierry misschien toch nog voor Sordo gefinisht.

Shakedown (voor het laatst in Konz?)
Eerder was trouwens ook de shakedown al een uur stilgelegd. Een Belgische toeschouwer overleed er aan een hartaanval. De snelste tijd was voor de VW's van Latvalla en Mikkelsen die een ex-aeque reden;

Goed nieuws voor Sordo, slechts nieuws voor de stad Trier.
Na de rally maakt Hyundai bekend dat Sordo in 2017 opnieuw voor hen rijdt.
Zeker is nu ook dat in 2017 Trier (een van de twee oudste steden van Duitsland) niet meer het rallycentrum zal zijn voor de komende WRC manche in Duitsland. Immers, ADAC Saarland wordt de eindverantwoordelijke in de organisatie van de wedstrijd (waar alle 18 ADAC afdelingen samenwerken). Trier ligt echter in Rijnland-Palts. Saarland grenst aan het zuiden van Rijnland-Palts. Een groot deel van de proeven zouden wel nog in dezelfde omgeving als nu gereden worden. Men beweert dat men daarbij de rally compacter wil maken, maar dit lijkt ons moeilijk te verenigen, want de proeven zouden dan juist verder liggen. Kosten besparen ligt aan de basis van de - voor de stad Trier onbegrijpelijke - beslissing van de automobielclub ADAC, die al vaker in opspraak raakte. Wij denken dat de proeven in de wijngaarden rond Trier misschien wel zullen wegvallen maar de proeven op de Pantzerplatte zullen waarschijnlijk wel blijven. Misschien ook geen slechte zaak. Ook Konz zal dan waarschijnlijk niet meer de basis zijn van de shakedown.
Wait and see.




     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer


Foto NL | Het rallypodium voor een blauw verlichte Porta Nigra zullen we niet meer zien in 2017