Laatste update : 09-05-24 | Home | Contact  


Rally Ieper | VIP autosport | WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

De rally van Ieper anders bekeken - R5 30 jaar geleden.

Tegenwoordig spreekt met van 'R5' als zijnde de topklasse rallywagens in de wedstrijden buiten het WRC. Maar, dertig jaar geleden won de eerste 'R5' de rally van Ieper. Jean Ragnotti, de Franse asfaltspecialist- met startnummer 1 - schreef onverwacht de wedstrijd op zijn met een Renault R5 Turbo. De reden ook waarom Peugeot zijn huidige R5-rallywapen, een afgeleide versie van de 208 niet R5 (teveel verwijzing naar zijn Franse aartsrivaal, de Renault) doopte, maar wel T16, een verwijzing naar de legendarische 205 T16 uit het groep B tijdperk. Ragnotti wint pas nadat Zanussi met zijn Lancia 037 Rally moet opgeven.
De video's hieronder tonen het allemaal :

Ieper - anders bekeken, door de bril van 1985
ieper anders bekeken De Lakenhallen als autosporttempel (immers de technische controle vond er in die tijd plaats). De lakenhallen, het grootste burgerlijke gotische gebouw in Europa, volledig vernield in de eerste wereldoorlog. Kortom, Ieper bekeken door een autosportbril
ieper anders bekeken De Renault R5 Turbo, een prachtige tweewielaangedreven groep B rallywagen die te laat kwam om potten te breken in het WK. 2015 wordt ongetwijfeld het eerste jaar van de R5's.
ieper anders bekeken De eerste keer dat een 205 T16 in België reed, legendarisch voorganger van de 208 T16
ieper anders bekeken De industriezone die een rondkoers was in die tijd.
ieper anders bekeken De Porsche 911 die net iets te kort komen tegen de toppers... ook in 2015 gaan de Porsches niet voor de overwinning
ieper anders bekeken De Opel Astra is een topwagen in de groep A - De Opel Adam is een topwagen in klasse R2
ieper anders bekeken Jimmy McRae wordt tweede met een Manta 400 - Jimmy McRae start in de Ypres historic rally met een Ascona A uit 1973.
ieper anders bekeken En vooral : nostalgie naar vervlogen tijden : de Opel Manta 400, de Rover Vitesse, de Lancia 037, de Porsche 911, de Peugeot 205 T16, de Alfa Romeo GTV, Opel /Vauxhall Astra GSi, Ford Escort MkII, zelfs een knalgel Ferrari 308 GTB | Snijers, Darniche, Lietaer, Vandermaesen, Colsoul, Droogmans, Reginster, Lareppe, Goudeseune, Viane, Toivonen junior, Duez, Probst, Ragnotti, Lareppe, Zanussi, Vincent, Pregaliasco,..., 148 teams en dit ondanks een 'degradatie' naar coëfficiënt 2 in het Europees kampioenschap | maar ook andere veiligheidsnormen : zoals men toen op de baan stond, kan nu niet meer.

video A.C. Targa Florio - 24 Uren van Ieper 1985 (made by EVS).
Bron: Youtube

Deel 1 - Start Grote Markt - bemerk de technische controle in de Lakenhallen.

Deel 2 - Kemmelberg onverhard bij toenmalig militair domein, beklimming Monteberg

Deel 3 zaterdag Zoning - pech voor Reginster (Porsche) en een knalgele Ferrari 308 gaat in de vangrails

Deel 4 - Monteberg, haarspeld bij uitkomen vroegere militair domein (nu niet meer berijdbaar) - jump Loker - onverhard Westouter - zaterdagnacht, Renault R5 Maxi Turbo van Ragnotti de onverwachte winnaar - Ragnotti even van de baan in Zillebeke waardoor Zanussi confortabel leidt - Zanussi met Lancia 037 valt uit in voorlaatse KP met pech - McRae tweede met Manta

Renault R5 Maxi Turbo.
In die periode kwamen verschillende R5 Maxi Turbo's aan de start in Ieper. Hoewel de wagen uiterlijk kenmerken droeg van de populaire voorwielaangedreven mini van Renault, was de wagen helemaal verschillend. De motor was centraal geplaatst (en had dus maar twee plaatsen) en de auto werd aangedreven op de achterwielen. Er bestond trouwens ook een Renault R5 Alpine, wel in de normale configuratie met voorwielaandrijving en motor voorin. Van deze auto bestond een groep 2 versie.
De Maxi Turbo kwam in 1980 op de markt als groep-4 en groep B rallywagen en ook in een baanversie, zoals dat in die tijd gebruikelijk was. De motor van 1397 cc had een vermogen van 118kW en was uiteraard voorzien van een Turbo.
De R5 werd trouwens gebouwd in meer dan vijf miljoen exemplaren tussen 1972 en 1996. Van de tweede generatie (vanaf 1984) bestond er ook een R5 GT Turbo, de vergelijkbaar was met de Alpine.
renault R5 alpine en Turbo R5 Alpine | R5 Turbo

De R5 Turbo in het WK
De R5 maxi turbo won slechts 4 rally uit het WK :
Monte Carlo '81; Tour de Corse in '82 en '85 telkens bestuurd door Ragnotti met als navigator Jean-Marc Andrié.
In 1986 won de Portugees Joaquim Moutinho de rally van Portugal in de buurt van Porto. Een deelnemer was immers in het publiek terecht gekomen met drie doden en tientallen gewonden als gevolg. Daarom besloten de fabrieksrijders om de wedstrijd niet meer verder te zetten. Met alle toppers die uit de wedstrijd stapten lag de weg open voor deze Portugese piloot om een WK-manche te winnen.
De R5 Turbo in de rally van Ieper
1981. In Ieper werd Dumont (met Borremans) zevende in 1981 met een Renault 5 Turbo. De Fransen Woelfflé/Chimot eindigden 26ste met zo een wagen, terwijl Touren moest opgeven.
dumont ieper 81 Jean-Louis Dumont
1982. De Fransman Touren eindigt tiende met zijn Belgische co-piloot Hennebel. De Fransman Chatriot werd 18de. De Fransen Saby/Sappey, Mathon/Desurmont en Woelfflé/Silva geven beiden op. In dat jaar komt ook de BMW M1 van de Franse rijder Darniche aan de start. Ook hij zal de finish niet halen.
saby rally ieper opgaveBruno Saby
1983.Touren wordt zesde en moet twee Lancia 037 Rally, een Ferrari, een Audi Quattro en een Opel Manta 400 voor laten. De gebroeders Briche worden 29ste. De Fansen Millon/Giraud en Blondel/Picard finishen respectievelijk 38ste en 39ste.
1984. Het jaar van Toivonen met de Porsche. Mathon wordt zesde, na twee Porsches 911, een Lancia 037 Rally en twee Opel Manta 400. De Fransen Develay/Thelier worden 20ste en de Belgen D'Hoe/Meert 23ste. Ook plaats 36 is voor een R5 Turbo : de Fransen Lejeune/Cresbon.
1985. Ragnotti wint met de blauw-rode Turbo in de kleuren van Philips. De Belgen Claerhout/Deramelaere eindigen 44ste.
ragnotti 24 uren van ieper 1985 Ragnotti
24 uren 85 ragnotti ieper Ragnotti
1986. Ragnotti wint de groep A met een R11 Turbo. Touren wordt vierde met een R5 Maxi Turbo. De R5 Turbo van Mathon haalt de finish niet.
touren rally ieper 1986 24 uren Touren
1987. Groep B wagens zijn verboden. Het tijdperk van de groep A begint.


     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer


Foto 1985 - Ragnotti - public domain