Laatste update : 09-05-24 | Home | Contact  


Rally Ieper | VIP autosport | WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

World Rally Championship 2017 : nieuwe generatie WRC

28-10-16 | De voorlaatste wedstrijd van het WRC 2016 in Wales is ondertussen verreden. Ogier was al wereldkampioen. Volkswagen kon nog de titel verliezen aan Hyundai (door de onregelmatigheid van de tweede piloot bij Volkswagen). Nu is VW ook mathematisch zeker van de constructeurstitel.

Mikkelsen en Neuville zijn nog in strijd voor de titel van vice-wereldkampioen. Technische problemen sloegen Mikkelsen terug, terwijl Neuville zich op de derde plaats handhaafde en zo met de beste papieren start in de laatste wedstrijd, eind november in Australië. Ott Tänak presteerde - net als in Polen - weer uitstekend. Ogier had voor de start van de powerstage slechts een dikke 16 seconden voorsprong (en meer dan anderhalve minuut op Neuville). Tänak won de laatste proef en maakte zo nog 6 seconden goed. Mikkelsen werd tweede op de powerstage en Neuville kon nog het puntje voor de derde plaats binnenhalen. Volgend jaar kunnen de eerte tien piloten nog punten scoren in de powerstage.

De kalender 2017 wordt helaas maar eind november bekendgemaakt. Een aantal wedstrijden werden al bevestigd, maar de data van bv. Finland en Duitsland staan nog niet vast. Ook Polen kan wegvallen ten voordele van Turkije.
De teams beginnen wel stilaan vorm te krijgen. Elk team moet minstens twee rijders inzetten, maar ook een derde rijder kan nu punten scoren. De 'tweede' teams' vallen dus weg en worden opgenomen in het eerste team. Dit zorgt enerzijds voor meer duidelijkheid, anderzijds.
De wagens zullen er spectaculairder uitzien, met meer mogelijkheden op het vlak van aërodynamica en van afwijkingen van de ophanging t.o.v. het seriemodel.

1. Volkswagen : Polo R WRC.
Geen wijzigingen bij Volkswagen, het team onder leiding van de Belg
Sven Smeets (de vroegere co-piloot van Loix en met Duval won hij als eerste Belg een WK-rally, in Australië). Mikkelsen is nu eigenlijk tweede rijder en maakt deel uit van het eerste team.
Rijders : Ogier (F), Mikkelsen (Noor), Latvalla (Fin);

Update : VW stopt eind 2016 zijn engagement in het WRC. VW zou wel een R5 klantenversie van de Polo ontwikkelen voor 2018. De bovenstaande piloten komen dus vrij
.

2. Hyundai : i20 WRC (tweedeurs versie)
Eindelijk heeft
Thierry Neuville bevestigd bij Hyundai, het team van Michel Nandan en Alain Penasse. Hoewel Thierry reeds lang wist dat Citroën hem geen voorstel ging doen, hield hij de schijn hoog om zijn marktprijs bij Hyundai op te drijven. Daardoor kon hij - in tegenstelling tot zijn teamgenoten, die al vroeg tekenden - nog niet testen met de nieuw Hyundai WRC. Hyundai is het enige team dat in staat lijkt om Volkswagen van de troon te stoten op korte termijn. Dit seizoen liepen ze veel in op Volkswagen, dat zich al veel langer volop concentreerde op de nieuwe Polo WRC. We vrezen dus dat de achterstand van Hyundai weer vergroot gaat zijn.
Rijders : Neuville (B), Paddon (Aus), Sordo (E)

3. Citroën : nieuw model C3 WRC
Geen DS meer, maar een echte Citroën, de spiksplinternieuwe C3. Het team onder leiding van de Belg
Yves Matton, heeft echter niet de ambitie om een titel te veroveren. Ze staren met twee piloten om in de loop van het seizoen een derde auto in te zetten. In 2018 mikken ze wel op een titel (piloot of merk).
Rijders : Meeke (GB), Breen (GB), Lefebvre (F)

4. Toyota : Yaris WRC
Team onder leiding van de Fin Tommi Mäkinen. TTE uit Keulen werd door de fabriek van de ontwikkeling gehaald. Ook hier geen ambitie het eerste jaar, daar ook Toyota met slechts twee piloten van start zal gaan.
Rijders :
Hänninen (Fin) is voorlopig de enige die bevesigd is. Hij heeft weinig ervaring in het WRC.

5. M-Sport (Ford) : Fiesta RS WRC
Ook bij M-Sport, het team van Malcom Wilson en ook het enige team dat geen constructeur is, maar het moet hebben van de commerciële opbrengsten, staan nog niet alle piloten vast. Camilli ligt nog onder contract. Misschien komt ook Tänak erbij, die misschien ook bij Toyota een kans kan krijgen.
Rijders : Camilli (F)

Naast Tänak staan nog enkele piloten te azen op een officieel zitje in een WRC: Lappi en Sunninen (actief in WRC2), Prokop en Evans, door Ford ingezet in WRC2 met een Fiesta R5, maar eigenlijk wel beter dan Camilli.
Eén ding is zeker : het was lang geleden dat we nog een lijst met vijf constructeurs konden geven die actief zijn op het hoogste niveau. Ook in WRC2, dat het Europees kampioenschap leeggezogen heeft, is en blijft interessant met heel wat competitive R5 wagens : Skoda, Ford, Hyundai, Citroën/ DS. Ook WRC3 trekt veel aandacht.
Er komt ook een Cup voor privé-piloten die rijden met een WRC van de huidige generatie. Deze Cup zal 6 of 7 Europese wedstrijden tellen, maar het staat nog niet vast welke.




     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer


Foto NL | Belgen in het WRC | Yves Matton (Citroën) en Sven Smeets (VW)