Laatste update : 09-05-24 | Home | Contact  


Rally Ieper | VIP autosport | WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

 ADAC 2014 : Historische overwinning. Belgium and Hyundai.

Verslag met exclusieve foto's over de tweede Belgische zege in een WK rally en de eerste zege van Hyundai Shell World Rally Team, die meteen ook een dubbel is.

Van dieptepunt naar hoogtepunt in vier dagen tijd.
Konz. Rally Duitsland, testrit. De eerste priority 3 rijders staan al aan de start, maar enkele fabrieksrijders komen nog aan voor hun derde run. Even later. Thierry Neuville geconcentreerd. Seconden later neemt de Hyundai met nummer 7 voor de derde keer de start van de shake down. En dan, plots. Dokters slaan de portieren van hun interventiewagen open en stappen in. Hulpverleners stappen in de ambulance. Toeschouwers worden aangemaand om plaats te maken. Aarzeling. Ze wachten. Gespannen gezichten. Toch niets? Een blauwe Skoda-interventiewagen vertrekt. Zou het Thierry zijn? Of toch iemand anders. De Hyundai met nummer acht die ook al vertrokken is? De proef ligt stil. Steeds meer wachtende piloten aan de start. Na een tiental minuten is de interventiewagen terug. Enkele wagens starten. En dan weer stil. Toeschouwers op het parkoers. Nog meer deelnemers staan te wachten aan de start. De interventiewagen vertrekt weer. Minuten later kan eindelijk weer gestart worden. Balans? Thierry van de baan, een zware koprol. Zes keer? Zeven keer over kop? De wagen is vernield. Maar bij Hyundai zegt men alles in het werk te stellen om hun kopman te laten starten. De handtekensessie en de ceremoniële start in Trier die avond zal noodgedwongen te voet moeten.
De technici van het team werken meer dan 18 uur door om de wagen weer rijklaar te krijgen, maar vrijdagmorgen nemen Neuville en Gilsoul de start.
Sauertal.
De eerste proef op vrijdag.
Neuville behaalt een twaalfde tijd op bijna twaalf seconden van winnaar Ogier. Even gaat het Belgische duo even rechtdoor en ook de handrem heeft zijn kuren. De toon lijkt gezet. Maar de vrijdagavond - na zes proeven - staat het Belgische team toch op een vijfde plaats, na Latvala, Meeke, Sordo en Mikkelsen, en ondanks een klein brandje in de Hyundai i20WRC. Bijna een minuut na de leider en op amper acht tellen van de vierde plaats. Ogier is op de laatste proef van de dag van de baan gegaan, maar zal herstarten op zaterdag.
Zaterdag. Ogier gaat al snel - definitief nu - van de baan. Vier proeven op het militair domein 'de Pantzerplatte' staan op het menu. Ook nog vier andere proeven. 's Avonds een lachende Neuville op de persconferentie. De pannekoeken die hij gegeten heeft waren zo lekker, daarom ging het zo goed. Een derde plaats, 4.3 seconden na de Citroën van Meeke. Latvala staat met zijn Volkswagen comfortabel op de eerste plaats met 56.6 seconden voorsprong op Meeke.
Zondagmorgen Drontal 1.
De eerste van vier proeven op zondag. Thierry Neuville heeft een virtuele podiumplaats in handen. Het is nog vroeg in de ochtend. Een mist hangt boven het dal. Latvalla start als laatste van de prioritaire rijders. Beneden in het dal komt hij voorbij...maar waar blijft hij ? Latvalla komt niet meer door. En ja, hij is van de baan gegaan en meters diep in de wijngaarden naar beneden gegaan. Thierry staat nu plots tweede - even goed als zijn resultaat van 2013 met de Ford van M-sport. De strijd met Meeke kan nu volop losbarsten. Het verschil tussen de twee is amper vijf seconden.
Grafshaft 1 is ondertussen gestart. En dan de omroeper - hij weet de vele aanwezig Belgen te bespelen - luid roepend. Meeke van de baan op proef 16. Met nog twee proeven te gaan is Thierry leider. Zijn ploegmaat Sordo staat achter hem en vormt uiteraard geen bedreiging. We zien hem voorbijkomen op de voorlaatste proef en reppen ons naar de finish van de laatste proef. De proef start en bij de eerste bocht gaat de Hyundai van Bouffier zwaar over kop. De proef ligt even stil, maar de piloot en co-piloot zijn ongedeerd. Een voor een bereiken de volgende wagens de eindmeet. En eindelijk is ook Neuville daar. Tientallen Belgische supporters overspoelen de baan. Honderden foto's worden genomen. Enkele tientallen meters verder staat een geïmproviseerd eindpodium. De champagne vloeit rijkelijk. Geschreeuw en vreugdekreten van de Belgische fans. Nico ! Nico ! Thierry ! Thierry ! Duizenden foto's. De eerste overwinning van Thierry en Hyundai is binnen.
Tweede Belg op hoogste schavotje van het podium van een WK rally.
Nog maar de tweede Belgische WK overwinning. De eerste was voor Duval in Australië 2005 - met Sven Smeets en een Citroën Xsara. Het was de laatste wedstrijd van het seizoen. Maar toen waren de tenoren al lang uit de wedstrijd verdwenen. Ook Bruno Thiry was er ooit dicht bij, maar moest in Corsica 1995 als leider zijn Ford Escort Cosworth aan de kant zetten met technische problemen met de eindmeet in zicht. Wie herinnert zich de beelden van een gebroken Bruno Thiry niet meer? Ook Loix haalde enkele keren een WK podium, maar kon spijtig genoeg nooit winnen. Verkeerde tijd, verkeerde plaats. Gregoire De Mevius werd ook wereldkampioen rally in Groep N (een keer met Mazda 323 (1991) en een keer met NIssan Sunny (1992)), maar kon nadien niet doorbreken op het hoogste niveau. Ook Pascal Gaban werd in 1988 wereldkampioen groep N (Mazda 323 4WD). Ook Snijers reed vaak in WK rally, maar kwam nooit verder dan een 18de plaats.
Op het eindpodium in Trier moet de speaker minutenlang stoppen met spreken door het uitzinnige gejuich van de supporters. Een jaar eerder was de vreugde al groot, wanneer Thierry tweede eindigde na Sordo en zijn Citroën. Ook toen was het een strijd tot op het laatste moment. Toen zelfs tot op de laatste KP. Maar in 2014 waren de rollen omgekeerd. Sordo is nu tweede (dit jaar met Hyundai), Mikkelsen is derde met VW, dat ook dit jaar in de thuisrally niet het verhoopte resultaat kan neerzetten. Het in het Duitse Alzenau gevestigde Hyundai Shell World Rally Team behaalt zijn eerste overwinning - meteen een dubbel - in het Wereldkampioenschap rally, al na negen wedstrijden.
Bekijk hier het fotoverslag van de eerste WRC overwinning van Hyundai-team met Nicolas Gilsoul en Thierry Neuville



     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer