ADAC RALLYE DEUTSCHLAND 2015
Volkswagen-group loopt met de prijzen weg. Toyota zet waterstofauto in.
Sinds Volkswagen in 2013 op het hoogste niveau in de rallysport stapte, won het nog nooit de thuiswedstrijd in Trier. Vorig jaar was Thierry Neuville trouwens de eerste niet-Citroën rijder die de rally op zijn naam kon schrijven sinds die in 2002 in het wereldkampioenschap opgenomen werd. Heel wat deelnemers die we ook in Ieper al aan de start zagen staan.
De Volkswagen-piloot Sebastien Ogier won in 2011 al wel, maar reed toen nog voor Citroën.
Het was evident dat Volkswagen zich geen derde mislukking kon permitteren.
Dit jaar geen kwalificaties meer (het altijd maar wijzigende reglement laat starten in volgorde van de WK-stand) op de shakedown in Konz (4,6 km). Even moest de proef stilgelegd worden toen Kevin Abbring met zijn Hyundai diep sneed en daarbij naar de overkant van de weg werd geslagen en schade opliep aan de linkerwielen. De auto kon afgevoerd worden.
Kevin Abbring - Shake down.
Ook Skoda was in WRC2 aanwezig met de grote middelen: de Duitsers Kremer en Kreim, Al-Attiyah uit Quatar, de Fin Lappi, de Tsjech Kopecky en nog wat minder bekende namen. De nieuwe Skoda R5 heeft bij zijn debuut meteen haar potentieel getoond : winnaar in Ieper en winnaar bij de eerste deelname in WRC2. En ook in Trier was de Skoda oppermachtig, Jan Kopecky won met meer dan vier minuten voorsprong op de Fiesta van de Fransman Camilli. De groep Volkswagen scoorde dus twee keer.
Twee Porsches (Delecour en Dumas) aan de start in de nieuwe GT-cup, die ook de rally van Ieper aandeed (en waar vier Porsches aan de start stonden). De Franse rijder Dumas toonde zich weer de beste. Wat meer rijders en wat meer merken zou welkom zijn in deze cup. Ford zou in België een Mustang willen inzetten, maar voorlopig niet volgens de reglementen van de R-GT. Wait and see wat dit wordt.
Opel - dat uitgebreid zijn titel van Europees junior kampioen in de verf zette - had Adam's R2 voor Griebel en Bergkvist. De Duitse manche stond echter niet op de kalender van het junior WRC. Griebel kon eindelijk de zege pakken die hem al een paar keer ontglipt was (in Ieper in de voorlaatste proef) en werd dus eerste R2. Bij de Fiesta's R2 (Dmack cup) de zoon Max Vatanen en de zoon Ghislain De Mevius. Na de WRC-proef werd ook nog een nationaal gedeelte verreden in de vorm van een Opel Adam cup met onder andere broer Neuville.
Leuk initiatief kwam van Toyota, dat vanaf 2017 opnieuw op het hoogste niveau in de rallysport zal stappen. Er werd een brandstofcelauto ingezet, voorzien van een rolkooi om VIP's over het parkoers te rijden. Deze wagen wordt vanaf september 2015 verkocht in Duitsland voor ongeveer 78000 euro. In België wordt de wagen niet verkocht omdat er geen tankstations zijn. De wagen tankt waterstof bij 700 bar (in 3 minuten kan getankt worden voor een reikwijdte van bijna 500 km) en beschikt daarvoor over twee kunststoftanks die met koolstofvezel zijn versterkt. Een stille wagen, waar alleen water uit de uitlaat komt. De waterstof wordt in de brandstofcel omgezet in electriciteit. De auto beschikt over 153 pk en 335Nm. De topsnelheid bedraagt 180 km/u en van 0 tot 100 gaat in iets meer dan 9 seconden.
Toyota Mirai - auto op waterstof tijdens ADAC Rallye Deutschland.
Servicpark : vier fabrikanten van banden.
Heel wat bandenmerken in het servicpark : Michelin uiteraard. Deze fabrikant had niet alleen zijn traditionele verkoopstand, maar midden in het servicepark kon je het hele gamma rallybanden van nabij bekijken. Twee versies banden voor sneeuw en ijs waarvan een versie zowel met als zonder noppen, een asfaltband en een gravelband.
Pirelli, officieel geen leverancier meer in het WRC is de tweede traditionele bandenfabrikant in rally. Daarnaast was er D-mack, die de Fiesta's R2 van banden voorziet en Hankook. M-Sport (de privé-preparateur van Ford) kondigde ook de opening van zijn vestiging in Polen aan.
De wedstrijd was dit jaar 40 kilometer langer dan vorig jaar. Op de "Pantzerplatte" werd de korte proef (2,87 km) in de eerste ronde twee keer verreden. Er was een start links en eentje rechts en de tweede start werd niet op de minuut gegeven, maar op de halve minuut. Op die manier waren dus dubbel zoveel auto's op het parkoers. Niet echt een grote meerwaarde. Het korte parkoers is ook niet zo selectief als het lange parkoers van meer dan 45 kilometer.