Woodstoxx Rally van Wervik & Motul historic rally Wervik 2016
Voorbereiding voor Ieper.
Dat de rally van Wervik twee weken voor de grote Europese afspraak van Ieper verreden wordt op een gelijkaardig parkoers, zorgt jaarlijks voor enkele toppers aan de start van deze wedstrijd.
Het selectieve parkoers, bestaat uit drie mooie KP's : Kruiseke, Wervik (waar drie ronden gereden worden) en Geluwe met een doortocht op kasseien. De proeven liggen haast op wandelafstand van elkaar en ze volgen mekaar dan ook heel snel op. Het podium staat zoals gewoonlijk in de broederschool, waar ook de technische controle plaatsvindt op vrijdagavond. Nieuw dit jaar is de terugkeer van het servicepark naar het centrum van Wervik. Terug naar de sfeer van vroeger, in plaats van op het industrieterrein. Vier servicezones : voor het stadhuis, op Steenakker en dan ook aan het station en in het verlengde van de stationsstraat.
Dit jaar wel geen Opel-delegatie uit het Europees kampioenschap, zoals dat de twee voorbije edities wel het geval was. Wel alle locale toppers die hun wagens voor Ieper komen afstellen (Melissa Debackere (Fabia R5), Pieter Tsjoen (Fiesta R5), Fredericq Delplace (Fabia R5), Casier (Ford R5), Davy Vanneste (Fiesta R5), Serderitis (DS3 R5), de Porsche van Claerhout, ...).
Enige tester vanuit het buitenland : vanuit Nederland : Hermen Kobus met de mooie Fabia R5. Ook met een Fiesta R5, de Brit Indri samen met Yannick Breyne, maar niet met de ambitie om in Ieper aan de start te komen.
In de Historic (die eerst rijdt voor de moderne wagens, startend met de mindere goden en opklimmend naar de toppers en dan gevolgd door de toppers van de moderne rally) zien we onder andere Paul Lietaer met de Subaru.
Slijtageslag.
Op de eerste proef (Kruiseke) parkeert Fredericq Delplace zijn Skoda Fabia R5 al tegen een paal. Proef geanulleerd en over en uit voor Delpace. Hopelijk komt zijn deelname voor Ieper niet in het gedrang. Bijna gelijktijdig ook een sortie van de Q8-Sierra Cosworth met nummer 139 in Historic op KP Wervik : door een voortuintje, een duiker rammende en dan in een diepe gracht. De auto ligt niet in de weg en de moderne rally kan zonder probleem starten. Tegen het begin van de tweede ronde heeft de rally echter al ongeveer een uur vertraging opgelopen, iets wat met de regroup niet meer kan opgevangen worden.