BENZ PATENT- MOTORWAGEN, 1886,
De eerste automobiel.
Deze driewieler, te zien op Dreamcars International is een replica van de originele Patent Motorwagen uit 1886, gebouwd door Carl Benz.... en gepromoot door zijn vrouw Bertha Benz. Er werden tussen 1886 en 1893 vijfentwintig exemplaren gebouwd, maar geen enkele daarvan is nog overgebleven. De originele is een type I met wielen met stalen spaken. De type II is een verbeterde versie, waarvan, bij wijze van experiment één exemplaar werd omgebouwd tot een vierwieler met een besturing met een dubbele kruiskoppeling. De volgende evolutie was een type III die in kleine aantallen verkocht werd, de eerste seriewagen dus.
Ter gelegenheid van het 100 jarige bestaan van de eerste auto, bouwde Mercedes Benz in 1986 opnieuw 25 exemplaren. Twee ervan (chassisnummers 17 en 22) zijn in het bezit van Meor, een restaurateur van Mercedes Oldtimers uit Oostrozebeke.
Benz had al een stationaire tweetaktmotor ontwikkeld. Zijn vrouw Bertha Benz - met veel technische interesse - steunt haar man volop en zorgt voor de borg van hun leninng. Het patent van de viertaktmotor van Nikolaus Otto verloopt en Benz wil een wagen met een viertaktmotor bouwen. In 1885 is de eerste 'automobiel' klaar. De auto beschikt over een sneldraaiende eencilinder viertaktmotor (954cc). Het maximum toertal is 400 t/min en de motor heeft een vermogen van 0,75pk. Op 29 januari 1886 is het patent voor 'voertuig met gasmotoraandrijving', patent geregistreerd onder het nummer DRP37435, een feit. Op 3 juli 1886 volgt een eerste rit rond Mannheim.
Maar de eerste grote rit gebeurt door Bertha Benz, samen met haar twee zoons (Richard (14) en Eugen (15)) op 5 augustus 1888, van Mannheim naar Pforzheim. Ze weet dat Carl Benz een perfektionist is en wil wachten tot de auto perfekt is. Zij is echter van mening dat het tijd is om te bewijzen dat de auto bruikbaar en betrouwbaar is. De auto is geëvolueerd en heeft nu 2,5 pk.
Om Carl niet te wekken, duwt ze de wagen uit de werkplaats de weg op...het begin van een rit van bijna 100 kilometer naar haar moeder. 's Morgens vindt Benz een briefje dat ze vertrokken zijn...
De rit loopt over Duitse landweggetjes
aan 15km/u. Bergop gaat het wat moeilijk en er duiken wat mankementen op. Eerst valt ze zonder brandstof. Ze vult de lege tank bij een apotheek in Wiesloch - bij Heidelberg - met drie liter vlekverwijderaar ligroïne. De apotheek wordt beschouwd als het eerste 'tankstation'. In Bruchsal moet ze een gebroken laten repareren door een smid. Onderweg laat ze leren lapjes door een schoenmaker op de houten remblokjes nagelen, de eerste remkussentjes. Een brandstofleiding verstopt, maar dat lost ze op door te prikken met haar hoedenspeld. Een leiding van de ontsteking maakt kortsluiting maar dat lost ze op door haar kousenband te gebruiken als isolatiemateriaal... Het is al avond als ze haar man kan telegraferen dat ze zonder ongelukken aangekomen is.
Drie dagen later rijdt ze terug. In totaal legt ze zo 194 km af. Tegenwoordig is er een bewegwijzerde route die het traject van toen van Mannheim, over Heidelberg naar Pforzheim herneemt.
Mercedes-Benz is zo het oudste automerk ter wereld.