Laatste update : 09-05-24 | Home | Contact  


Rally Ieper | VIP autosport | WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

ds3_ieper

 Indrukwekkend deelnemersveld Geko Ypres rally 2014
Foto Links : Citroën DS3 R5 - Rallye de France.

Viel het deelnemersveld de laatste twee jaren wat tegen - mede door wat forfaits zoals bijvoorbeeld die van Pieter Tsjoen en Bernd Casier in 2013 -, dan belooft de 50ste editie van de rally van Ieper een heropstanding. Maar liefst vijf oud winnaars komen aan de start van de Belgische manche in het Europees kampioenschap Rally, dat nog steeds gepromoot wordt door Eurosport.
Uiteraard vinden we
Freddy Loix - winnaar in 1996, 1997 en 1998 met een Toyota Corolla WRC en in 1999 met een Mitsubishi - terug op de deelnemerslijst. In die jaren zette hij met Toyota zijn eerste stappen in het WK. Na die overwinningen eind jaren negentig was hij voor Mitsubishi en Hyundai uitsluitend nog actief in het WK rally zodat het tot 2008 duurde voor hij nog eens won (met een Peugeot 207 S2000). In 2010, 2011 en vorig jaar deed hij dat nog eens over met een Scoda Fabia S2000. Ook dit jaar komt hij aan de start met een Fabia S2000. Freddy begon overigens zijn carrière in Ieper aan het stuur van Opels voor het Belgische Opel Dealer team. Ook Jimmy Mc Rae zal aanwezig zijn, maar dan wel in (het nationaal gedeelte van) de Historic rally met een Opel Ascona A. Hij won in Ieper in 1987 met een Sierra Cosworth.
Luca Rosetti won in 2007 met een Peugeot 207 S2000. Hij komt net als Freddy Loix met een Fabia S2000.

Pieter Tsjoen zal in Ieper kennis maken met zijn nieuwe Peugeot 208 T16, een wagen uit de nieuwe topcategorie R5. Hij won in 2001 met een Toyota Corolla WRC. Het zullen echter zijn eerste kilometers zijn met deze wagen en misschien zal hij zich nog wat moeten aanpassen.
Tenslotte brengt Opel
Bruno Thiry (winnaar in 2002 en 2003 met een Peugeot 206 WRC) aan de start met een Opel Adam in de klasse R2 (de klasse waarmee ook de Europese Juniors rijden). Het was immers Opel die aan de wieg stond van de carrière van Bruno Thiry en hem naar Ieper bracht met een Opel Astra GSi en een Opel Calibra. Opel brengt trouwens nog twee Adams R2 aan de start voor de Duitse junior rijders Griebel en Kreim. Ze krijgen onder andere te maken met Max Vatanen (zoon van....) met een Fiesta R2.
Opel_Adam_Rally_Ieper
Opel_Adam_rallynieuws
Opel Adam R2
Wie vinden we nog bij de toppers? Toch nog een pak namen uit het Europees Rally kampioenschap (ERC). Op zich wel verwonderlijk, daar Ieper de laatste wedstrijd is uit de eerste seizoenshelft en de nieuwe puntentelling is voor deze rally geen voordeel.
Sepp Wiegand - momenteel vierde in het ERC - (Skoda Duitsland) met een Fabia S2000 zal zich zeker in de kijker willen rijden. Hermen Kobus heeft zich in het Belgisch kampioenschap al diverse keren van zijn beste (lees : snelste) kant laten zien. De Nederlander rijdt een Fiesta Super 2000 voor. Een podiumkandidaat.
Op een Peugeot 207 S2000 vinden we ook de snelle
Portugees Magalhaes, die weliswaar maar 17de staat in het ERC.
Tlustak (32e in ERC) en Orsak (26e in ERC) zijn twee Tsjechische rijders met een Skoda S2000, voor wie Ieper te hoog gegrepen zal zijn om een vuist te kunnen maken naar de concurrentie. Ook de Rus Vasily Gryazin (toch 3de in ERC) met Ford S2000, de Belg Venant (207 S2000), de Hongaar Vizin (207 S2000) en de Brit Simpson (Fabia S2000) verwachten we niet vooraan, maar elk jaar zit er tussen de minder bekende goden ook wel een verrassing. Melissa Debackere heeft heel wat ervaring in de kattenstad en kan met haar Peugeot 207 S2000 een rol als outsider spelen. Ook Davy Vanneste bewees vorig jaar heel heel snel te zijn... tot hij gestopt werd door een brand van zijn oranje Peugeot. Ook dit jaar start hij weer met een Peugeot S2000.
De Fin
Lappi (met co-piloot Janne Ferm) staat momenteel aan de leiding van het ERC en hij leidt ook de 'Asfalt masters van het ERC' met 156 ptn, voor Breen (105 ptn) en Wiegand (83 ptn). In deze masters worden op elke klassementsproef punten gescoord. De eerste vijf krijgen 10 - 6 - 4 - 2 of 1 punt. Er bestaat ook een "Gravel" en een "Ice master". Lappi is een te duchten concurrent met zijn Skoda Super 2000, maar het is maar weinigen gegeven om te winnen bij een eerste deelname (Toivonen, Meeke). In 2012 werd hij kampioen van Finland, nadat hij alle zeven de manches won met zijn Ford S2000.

Lappi rally Ieper
Esapekka Lappi - Jenne Ferm winnaars in de ERC manche in Ierland. (foto site Lappi)

De Fransman Consani (Peugeot 207 S2000 - 8e in ERC) zal waarschijnlijk ervaring te kort komen op de smalle Ieperse baantjes. Vorig jaar ging hij over kop met zijn Renault Mégane.
Wat de machtsverhoudingen zullen zijn tussen de oude Super 2000 (meestal atmosferisch) en de nieuwe R5 modellen zijn, zullen we vrijdagavond al beter kunnen inschatten. Freddy Loix kon weliswaar in de voorbije Belgische rally's standhouden tegen deze nieuwe generatie rallywagens, maar hier komen een paar ervaren ratten aan de start.
Overigens is van elke model R5 dat gehomologeerd is, een explaar ingeschreven : Fiesta R5 (de Waal Cherain Cedric, Bernd Casier, al meermaals gestrand op een zucht van de overwinning en de Spanjaard Pons Xevi, ooit nog teamgenoot van Loeb bij Citroën), Peugeot 208T16 (Peugeot nam de benaming R5 liever niet op in de typenaam... er was immers ooit een Renault R5 en men wou verwijzen naar de legendarische en succesvolle 205 T16) en tenslotte de Citroën DS3 R5.

Peugeot_208_T16 Peugeot 208 T16

Fiesta_R5Fiesta R5-Cherain

Breen (voorlopig 2e in ERC-stand dit jaar en vorig jaar - met een tikkeltje geluk - ook tweede in Ieper. Hij verloor tijd in een gracht op de laatste KP, maar... deze KP werd afgelast toen twee rallywagens vuur vatten) en Kevin Abbring (10e in ERC) met Peugeots R5, naast de al eerder genoemde Tsjoen. Verscheuren ruilt zijn Volkswagen Polo S2000 in voor een nagelnieuwe DS3 R5. Deze wagen rijdt voor het eerst in een Belgische wedstrijd en zal klaargestoomd worden in de ateliers van GoDrive - Goudeseune. We tellen dus zeven wagens in de klasse R5, een record in het ERC.
Frederik Delplace rijdt een Suzuki Swift Super 1600 voor en zal dus nog eens te zien zijn in de moderne rally in plaats van in de Historic. Vermelden we ook de aanwezigheid van ... Thierry Neuville... als adviseur van Eurosport.
Een gevarieerd deelnemersveld dus, met diverse merken en klassen die aan elkaar gewaagd zijn. En variatie zorgt voor spanning, strijd en afwisseling. Toch start Loix als de te kloppen favoriet. Wie kan hem van zijn negende 'thuis'overwinning houden ?

Bij de FIA Historic (26 ingeschreven deelnemers) start Brazzoli opnieuw met de tot de verbeelding sprekende Lancia 037, een merk met een prachtige rallyhistorie, dat helaas op dit moment nog weinig voorstelt. Maar de overwinning is heel waarschijnlijk niet voor een buitenlander weggelegd. Stouf (Porsche), Lietaer (Ford), Debyser (Opel/Transeurop), Vandoorne (Ford), Vanwijnsberghe (Ford) om er maar enkele te noemen, laten zich de kaas niet van het brood eten.
De twee oudste wagens in het deelnemersveld : De MG Sebring uit '67 van Vanryckeghem en de Opel Kadett B uit '68 van de Nederlander Bergsteijn. Let ook op de Triumph TR8 uit '79 van de Fin Wilkman. En vergeten we ook niet een bekende ex-WK rijder : de Fin Harri Rovanpera met een Opel Ascona B.
Bij het nationale gedeelte zijn er 54 inschrijvingen. Enkele opvallende wagens tussen de vele Ford, Porsches en BMW's: de Fiat X1/9 (1973) van de Brit Thomas, een Riley uit 1965, een Citroën Visa 1000 Pistes (1984). De oudste wagen aan de start is een Ford Anglia uit 1960 bestuurd door de Brit Phil Foster.

 





     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer