MettetRX - Het wereldkampioenschap rallycross Belgium.
Ekstrom (Audi S1) voor Loeb (Peugeot 208) en Solberg (Citroën DS3).
De derde manche van het wereldkampioenschap voor de derde keer op het circuit Jules Tacheny van Mettet. Een prachtig deelnemersveld met namen die tot de verbeelding spreken : de Amerikaanse slipspecialst Ken Block (Ford), de negenvoudige wereldkampioen Rally Loeb (Peugeot), Solberg (DS), de enige die in twee verschillende FIA-disciplines werelkampioen werd. Maar ook Heikkinen (Audi)(winnaar van de vorige twee edities in Mettet), Ekström (Audi)(2 DTM kampioen), Marklund (VW), Niclas Grönholm (Ford), zoon van de wereldkampioen rally, Kristoffersson (VW), Timmy Hansen (Peugeot)(zoon van rallycross-legende Kenneth Hansen) en uiteraard de Belg Duval (Ford) (voor een eenmalig optreden in RX).
Voor het eerst waren er ook aparte kwalificaties voor de Europese en en WK deelnemers.
Ken Block kon geen potten breken op het Belgische rallycross parkoers. Hij kon maar één van de vier kwalificatieritten uitrijden. Duval haalde op de valreep nog de finale, nadat Beaumanis gediskwalificeerd werd toen hij Jeanney uit de wedstrijd duwde in de halve finale. Tegen de grote tenoren als Loeb, Solberg en Ekstrom was Duval echter niet opgewassen. Hij eindigde vijfde (op zes), na Marklund. Kristofferson kreeg pech in de finale en werd dus laatste.
Bij de Europese Supercars won de 17-jarige Kevin Hansen. Bij de Touringcars won Magda Andersson. Onze landgenoot Danny De Beuckelaer (Volvo) ging in de halve finale dwars en werd daardoor aangereden door de Skoda met nummer 4 van Larsen. Daarbij ging de Skoda over kop en brak de ophanging van de Volvo met de zoveelste rode vlag en herstart van het weekend als gevolg.
Geen klasse 'Super 1600' meer dit jaar. Wel de RX Lites, een instapklasse met het uiterlijk van een Ford Fiesta. De Belgische vertegenwoordiger Régis Gosselin reed een verdienstelijke wedstrijd, maar geraakte niet in de halve finales. Hij deed nog een wanhopige poging om de derde plaats te behalen in de vierde kwalificatie, maar hij beschadigde daarbij zijn auto.
Een speciale vermelding ook voor de wagen met nummer 54 van de Zweed Ohman. Deze piloot-rolstoelgebruiker reed een aangepaste Ford voor met ondere een bediening van de koppeling met een touw.
Ook piloten met een beperking in RX Mettet.
Merk de RX Lite wagen rechts op de foto.
Spijtig voor de toeschouwers eist de populariteit van RX rallycross op TV een timing die aangepast is aan de uitzendschema's, waar men de halve finales en finales rechtstreeks wil uitzenden, voorafgegaan door een samenvatting van de kwalificaties. Hierdoor komen de pauzes niet altijd even gelegen en volgt de finale met een heel korte pauze na de halve finales. Het geeft wel een gelegenheid om eens door de paddock te lopen ondertussen. De dag eindigde dan ook niet met de topaffiche 'finale supercars world RX', maar met de Europese Supercars (halve finales, korte pauze en finale).
Dit jaar geeft een toegangsticket trouwens ook recht op een manche van het Belgisch kampioenschap Rallycross, die verreden worden in het verlengde weekend van het RX-event. (Pinkstermaandag 16 mei). Timerzyanov en Ekstrom zagen de kans op een extra testsessie en schreven zich ook in. We krijgen dus een Belgisch kampioenschap met internationale allures.