Voor Pieter Tsjoen (foto links), die - na in Wervik buiten klassement te hebben gereden - voor het eerst zijn nieuwe Peugeot R5 aan de start van een rally zou brengen, begon de rally al niet al te best. Op de qualifiying stage van donderdagavond mochten de 15 eerste deelnemers proberen om een snelste tijd neerzetten op het korte testparkoers van net geen 5 kilometer. De snelste mocht dan vrijdagmiddag zijn startpositie kiezen. Iedereen kreeg twee vrije oefentritten en om 19u30 mocht men dan om beurt een tijd neerzetten. Na de tweede oefenrit, bleek de 208T16 van Tsjoen echter in brand te staan. Dit kon weliswaar snel geblust worden - met dank aan alerte baanposten - maar uiteindelijk diende de motor vervangen te worden. Een motor vervangen betekende echter 5 minuten straftijd... Een goed resultaat was dus al onmogelijk.
Rossetti (Skoda super 2000) was de nieuwe generatie R5 auto's te snel af. Daarna volgende de Nederlander Abbring en Breen (beiden met een Peugeot uit de R5 klasse). Loix zette een vierde tijd neer. Duidelijk een pak meer concurrentie dus dan het jaar ervoor, toen hij gemakkelijk won.
Na deze kwalificaties, was het de beurt aan het gros van de deelnemers om een testsessie te doen.
Wat sfeerbeelden vanuit Nieuwkerke, waar waarschijnlijk volgend jaar de shakedown niet meer zal plaats vinden, wegens wegenwerken.
Kevin Abbring - Peugeot 208T16
Bruno Thiry - Opel Adam R2
Deelnemers kwalificaties
Opel Adam R2
Junior kampioenschap - Gino Bux
Zonder baanposten geen wedstrijd