RALLY FINLIND - WRC
24/09/2017 | Jyväskylä
Bijna twintig jaar geleden bezoek ik voor het eerst de rally van Finland. Tijd om deze mythische wedstrijd te (her)ontdekken met mijn tienerzoon en petekind, al jaren mijn metgezellen op buitenlandse rally-missies. We arriveren al op maandagmorgen in Helsinki en rijden meteen, langs - wat volgens mijn jaren ‘90 Michelinkaart - een idyllische weg zou moeten zijn naar de universiteitsstad Jyväskylä, die nog steeds het centrum van deze wedstrijd is. En inderdaad, vanaf Lahti loopt de weg over kleine en grotere bruggen langs eindeloze meren.
Het is al tegen de avond wanneer we in de stad aankomen, die ik op het eerste moment niet meer herken. De vier WRC teams hebben hun tenten al opgeslagen aan de expo van de stad, ‘Paviljonki’, aan de rand van het meer met een nieuw aangelegde ‘promenade’. Twee bruggen over de spoorweg verbinden de expo met het stadscentrum dat me wel onmiddellijk bekend voorkomt. Het podium staat al klaar aan de voet van de brug, aan de zijde van de expo. Twee grote parkeergarages zijn beschikbaar vlak naast het rallycentrum. Henri Toivonen en Harri Rovanperä zijn bekende rallyrijders geboren in deze stad met ongeveer 140 000 inwoners. Jyväskylä is niet meteen de meest mooie of toeristische stad. Het rallycentrum van de rally van Polen, Mikolajki is dan een stuk aangenamer. Meteen valt Toyota op met reuzegrote reklames aan de expo-gebouwen. “Welcome to my home roads” onder de foto van een Yaris WRC. De buurt is inderdaad de thuisbasis van Toyota Gazoo Racing onder leiding van Tommi Makinen.
WRC2 en WRC3 mag zijn stands opslaan binnen in de gebouwen van de expo. Niet echt de ‘spirit of rallye’ vonden we. Je kan er trouwens ook terecht voor ontbijt.
Het plan is om dinsdag en woensdag de proeven en de streek eerst nog wat te ontdekken. Donderdag is er dan de shakedown in het nabijgelegen Ruuhimäki en ’s avonds is er aan de rand van het stadspark de superspecial.
Shakedown
Kris Meeke rijdt met zijn Citroën C3 de snelste tijd op de shakedown, voor Thierry Neuville en Ott Tänak (Ford WRC). Op superspecial in het centrum van Jyväskylä - fietspad op, rond puntje, betonblokje, bandenstapel, je kent het wel - is Tänak de snelste en dus meteen ook de eerste leider.
Vrijdag
Op vrijdagochtend staan er 2 ronden van telkens 3 KP’s op het programma. De enthousiaste Finse supporters hebben alvast weinig redenen om te klagen want in de eerste ronde zetten achtereenvolgens Suninen (Fiesta WRC), Latvala (Toyota WRC) en Lappi (Toyota WRC) de scratch neer. Bij Ford gaat het ondertussen minder goed. Op de vierde KP krijgt Tänak af te rekenen met een lekke band waardoor Latvala de leiding kan overnemen. Ogier (Fiesta WRC) moet opgeven nadat hij van de baan gaat op kp 4 na een te harde landing op de jump (waar wij staan).
Ook Thierry Neuville (Hyundai WRC) heeft problemen met zijn wagen nadat hij op de zelfde jump te hard neerkomt. Ogier beslist om niet te herstarten aangezien zijn co-piloot Julien Ingrassia last heeft van kwetsuren aan zijn onderrug. De dokters schrijven hem twee weken rust voor.
Lappi zet ondertussen de ene na de andere snelste tijd neer. Ook Suninen is 1 keer snelste.
De dag sluit af met de superspecial in de stad. Neuville is het snelst, maar dat maakt niet veel verschil : op het einde van de dag staat hij maar achtste op bijna een minuut van leider Lappi. Latvala is tweede en Suninen derde. Finland boven dus.
Zaterdag.
Op zaterdag staan er 2 ronden van 4 proeven op het programma waaronder de legendarische proef Ouninphoja met de bekende jump bij het “gele huisje”. Bij de tweede doortocht proberen we er naartoe te rijden. De smalle weg door het bos is echter geblokkeerd door de vele toeschouwers, de enen komen toe en de andere willen weg. We besluiten om terug te keren uit vrees dat we anders alleen bomen en bos gaan zien. We zijn niet de enigen die rechtsomkeer maken, maar er rijdt een mobilhome de weg in en alles zit muurvast. We verliezen er drie kwartier. We praten met Fransen die in de eerste ronde op die plaats wilden gaan kijken. Ze moesten hun auto heel ver achterlaten en ze misten alle WRC’s. Mads Ostberg maakt er de verste sprong: 50 meter. Hebben we van horen zeggen.
In de eerste ronde zet Latvala alle besttijden neer. Hij komt voor Lappi in het klassement. Hij is ook de snelste op de eerste proef van de tweede ronde maar tijdens de tweede doortocht op Ouninphoja krijgt hij problemen met zijn motor waardoor hij moet opgeven. Latvala is woest. Lappi rijdt er de snelste tijd en komt comfortabel aan de leiding. De 2 andere scratchtijden zijn nog voor Teemu Suninen en Elfyn Evans, beiden met een Ford Fiesta WRC. Voor Suninen de eerste wedstrijd met een WRC.
Zondag.
Het gevecht voor de tweede plaats belooft nog spannend te worden want Suninen, Hänninen (Toyota WRC) en Evans werden slechts door 6 seconden van elkaar gescheiden. Op de laatste dag zijn er 2 ronden van 2 KP’s. Op de eerste proef gaat de leider (en enige deelnemer) in de WRC Trophy, Valeriy Gorban, van de baan. In de eerste ronde gaan de snelste tijden naar Latvala die herstart is. In de voorlaatste KP maakt Suninen een spin die hem meer dan 10 seconden kost waardoor hij ook zijn podiumplaats verspeelt. Op deze proef rijden Hänninen en Latvala beiden de beste tijd.
Op de powerstage is Ott Tänak dan weer de snelste.
In het algemeen klassement verslaat Evans op de allerlaatste proef Hänninen om hem uiteindelijk met amper 0.3 seconden vooraf te gaan in de strijd om de tweede plaats. Suninen eindigt vierde, gevolgd door Craig Breen die de meubelen redt voor Citroën. De top tien wordt vervolledigd door Neuville, die niet ten volle kan profiteren van de opgave Ogier, Tänak, Meeke, Sordo en de onfortuinlijke Mads Ostberg. Neuville heeft na Finland evenveel punten als Ogier in het kampioenschap, maar heeft meer gewonnen. Na Duitsland moet hij de leiding weer afstaan aan Ogier. Zal deze zich nog laten verrassen in de resterende wedstrijden?
Jari Huttunen wint WRC2 en Nicolas Ciamin is de beste in WRC3 en Junior-WRC.
Beleef de rally van Finland.
Met de shake down meegerekend zijn er 26 proeven. We kunnen er met gemak dertien gaan bekijken, verschillende keren zien we alle wagens en iedere keer blijven we minstens tot de eerste Skoda’s en WRC2’s voorbij gekomen zijn.
Een geslaagde rally en tevreden medereizigers. Tijd voor sightseeing in Helsinki en een blitsbezoek aan de traditionele houten huisjes in Porvoo. We vliegen met KLM terug naar Shiphol en onderweg animeren mijn kindjes de file door zich te verkleden in rendier. De file is voor een keer veel te kort. Maar het plezier wordt wat vergald : bij het overzetten van de foto’s op de computer, raakt een groot deel verloren.