ADAC RALLYE DEUTSCHLAND - WRC RALLY VAN DUITSLAND
Een wedstijd uit het Wereldkampioenschap Rally met rallycentrum in Bostalsee, op ongeveer 60 kilometer van Trier
Tips om de rally van Duitsland ter plaatse te volgen. Wordt regelmatig herwerkt met een samenvatting van de laatste nieuwtjes.
Download hier
2017 : rallycentrum verhuist van Trier naar Bostalsee.
In 2017 werd het servicepark en het rallycentrum plots verhuisd van (het gezellige) Trier naar het landelijke Bostalsee, een landelijke plek aan een meer. Het rallycentrum is niet meer zo gemakkelijk bereikbaar als vroeger en Trier bood ook veel meer mogelijkheden op vlak van eten en horeca. Een deel van de proeven (in de wijngaarden en op het militair domein) zijn gebleven. Een ander deel is vernieuwd. Ook in 2018 en 2019 is het rallycentrum nog in Bostalsee.
2015 Volkswagen groep wint WRC en WRC2 - Opel wint WRC3 - Toyota met waterstofauto.
2014 : PORTA NIGRA KLEURT BELGISCH OP ZONDAGAVOND - verslag van de overwinning van Thierry
Fotoreportage WRC Germany 2014 : Thierry Neuville op weg naar de overwinning met Hyundai.
2015 voorbeschouwing : opnieuw starten in Trier.
In 2013 werd voor het eerst (ceremonieel) gestart in Keulen op donderdag met twee proeven, verspreid over een grote afstand. Vrijdag kwam de wedstrijd dan op gang om uiteindelijk op zondag een einde in mineur te beleven met slechts 1 proef die twee keer werd verreden.
Gelukkig
werd vorig jaar weer teruggegrepen naar de klassieke set-up rond Trier. Compacter en leuker voor deelnemers en publiek, al is er op vrijdag een proef die verder ligt van de andere, naar de grens met het Belgisch Duitstalige landsgedeelte toe. Een goed georganiseerde wedstrijd met makkelijk bereikbare proeven waar telkens grote parkings voorzien zijn. De parkeergelden zijn niet in het ticket inbegrepen en bedragen 1 euro per parking, ter plaatse te betalen. De wachttijden om de parkings op te rijden zijn gewoonlijk heel kort. Goede bewegwijzering voor wie niet graag kaart leest. Wie dat wenst, kan de helft (of bijna de helft) van de proeven bezoeken, mits een beetje planning. Op sommige parkings kan ook overnacht worden (prijs 2 euro, tot 5 euro voor plaatsen waar faciliteiten (douches, toiletten) voorzien worden. Op de meeste toeschouwerszones zijn toiletten voorzien, meestal ook drank en eettentjes, waar je 's morgens ook koffie kunt krijgen.
Rallycentrum Trier.
Trier is een aangename stad om te bezoeken. Het Romeinse rijk werd te groot om enkel en alleen vanuit Rome bestuurd te worden. Enkele steden werden gekozen om dienst te doen als lokale hoofdstad om het Romeins bestuur te vergemakkelijken. Trier was de lokale hoofdstad van Noord-West Europa.
Trier is niet al te groot met enkele opmerkelijke Romeinse restanten, die geklasseerd zijn als werelderfgoed : overblijfselen van een goed bewaard Romeins amfitheater, twee 'thermen' of badhuizen (eentje overdekt op de Viehemarkt, waar gewoonlijk het gesloten wagenpark is) en de Porte Nigra (zie foto - overgang Nordallee / Christophstrasse) (oudste gebouw uit de Romeinse tijd en nog in uitstekende staat). De Porta Nigra is het decor van het start- en aankomstpodium. Op de ceremoniële start-avond (de donderdag voor de wedstrijd) rijden de deelnemers vanaf de Porta Nigra naar de het wagenpark via de 'Hauptmarkt' (5 minuten stappen), waar de deelnemers ook kort geïnterviewd worden - ook in het Nederlands. Het wagenpark bevindt zich in het stadscentrum (Viehemarkt) en is minder dan 15 minuten stappen van de Porta Nigra. Parkeren doe je best in de parkeergarages (Hauptmarkt, Viehemarkt, Porta Nigra,...). In het verleden werd rond de Porta Nigra ook de powerstage verreden, maar dit is reeds enkele jaren niet meer het geval. Het centrum zelf is voor het grootste deel verkeersvrij.
Porta Nigra - Werelderfgoed in Trier.
Servicepark - Trier Messe
Het servicepark ligt langs de Moezel, aan 'de Trier Messe'. (kruispunt Luxemburger Strasse / Pacelliufer). Parking op loopafstand : op het kruispunt van Konrad-Adenauer-Brücke en Matthiasstrasse. Nog dichter parkeren is eerder toeval. Er is gewoonlijk ook een parking wat verder met een busverbinding speciaal voor de rally. De parkeerterreinen van de beurs zelf worden volledig gebruikt voor het servicepark, de trailers en de genodigden. Opgepast, in tegenstelling tot wat we in België gewoon zijn is de toegang tot het serviceparkt ook betalend (met weekendticket is dit gratis).
Shake down - testrit in Konz.
Op donderdag is er in de shake down in Konz (tussen Konz en Kommlingen) vanaf 9u30. Het parkoers heeft een lengte van 4,55 kilometer. Er zijn tickets te koop aan de ingangen (15 euro), maar wie een weekendticket heeft, mag uiteraard gratis binnen. De houders van een tickets kunnen snel de parkings oprijden op de drukke momenten. De shake down ligt op amper tien kilometer van het centrum van Trier.
Er zijn vier grote publiekzones (Konz (Z1), Wiltinger Kupp (Z2), Arena Kommlingen (Z3), en Spitzkehre Kommlingen/finish(Z4)). Arena Kommlingen is de grootste en de populairste, maar eigenlijk niet de mooiste. De ligging op twee hellingen geeft wel een goed overzicht. Je kan gerust te voet van de ene naar de andere publiekzone. Ook tussen de verschillende grote publiekzones is er nog ruim plaats voorzien om de deelnemers te volgen. Het is ook mogelijk om tot bij de start te lopen.
Timing van de verschillende groepen (2015):
09u30 - 11u00 | priority 1+2 drivers met WRC toppers
11u00 - 13u00 | the priority 3 drivers en P1 + P2 drivers
13u30 - 15u30 | de rest van de WRC deelnemers.
Om 13u10 is er in het servicepark ook een 'meet the crews' moment.
's Avonds is er vanaf 19u30 een handtekensessie aan de Porta Nigra, gevolgd door de ceremoniële start, die altijd veel volk naar het stadscentrum lokt. Dit is wel gratis.
Luxemburg is vlakbij.
De ADAC Rally Duitsland valt (op het einde van) de zomervakantie. Ideaal om te combineren met een vakantie in een mooie streek. De wijnstreek van de Moezel. Maar ook Luxemburg-stad (op een half uur) en Echternach (30 minuten) zijn vlakbij. In Echternach kan men de restanten van een oude Romeinse villa bezoeken.
Zaterdag : Pantzerplatte.
De Pantzerplatte is een militair terrein dat gebruikt wordt voor de langste KP van de wedstrijd (en heel vaak zelfs van het hele WRC). Er zijn drie grote parkings, die op een efficiënt Duitse manier 'gevuld' worden. Legerbussen brengen je ter plaatse. Diverse standjes met eten en merchandising zijn beschikbaar. Aan de 'Gina' jump staat gewoonlijk een Nederlandstalige omroeper. Zorg dat u op tijd aankomt, hoewel de toeschouwers heel efficiënt naar de grote parkings geleid worden, zijn er toch lange files op de toegangswegen naar het militair domein.
Tot 2013 was er tussen de twee ronden een demonstratie voor historic wagens, waarbij ze meerdere ronden deden en ook in het wagenpark te bewonderen en te fotograferen waren. Deze demonstratierit deed trouwens ook nog andere klassementsproeven aan. In 2013 gebeurde echter op de Gina-jump - in de gietende regen - een dodelijk ongeval, waarbij een Nederlandse piloot en zijn co-piloot om het leven kwamen (Triumph), waardoor deze demonstratie niet meer georganiseerd wordt. Er wordt wel een soort van rijdende 'handtekencaravaan' georganiseerd. Oude vedetten zoals Jacky Ickx, Stig Blomquist, Hannu Mikkola, Michele Mouton, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Per Eklund, Timo Salonen, Armin Schwarz, Harald Demuth, Kalle Grundel, Dieter Depping en Klaus Fritzinger met wagens als Audi S1, Audi A2 quattro Gruppe B, Audi 200 quattro "Safari", Pierburg-Golf I, Golf II GTI Bandama, Rallye Golf G60, MG Metro 6R4, Toyota Celica Turbo, Toyota Corolla WRC, Opel C Kadett GTE en de Opel Commodore GS/E uit 1972. Ze zullen tussen 13u en 14u van het ene naar het andere toeschouwerspunt rijden en daar stoppen om handtekening uit te delen aan de toeschouwers.
Net als vorig jaar wordt op de Pantzerplatte wordt een tweede kortere proef verreden.
De twee proeven zijn op wandelafstand van elkaar. Nieuw dit jaar : de korte proef wordt in de eerste ronde zelfs twee keer "na elkaar" gereden. Volgens ons gaat het om twee proeven (links en rechts) die exact even lang zijn en naast elkaar liggen, zodat men nadat enkele deelnemers gestart zijn een soort "race of the champions" effect heeft. Mijns inziens niet zo interessant voor de echte liefhebber.
Belgen aan de start in ADAC rally 2014 : klik hier.
Tickets of praktische vragen.
Bestel uw tickets aan 69 euro per stuk (tot 31/07/2015). Tickets (in de vorm van lanyard met pas) geven toegang tot de shake down (testrit op donderdag) alle klassentsproeven (vrijdag tot en met zondag) en het servicepark (ganse wedstrijd). Je krijgt er ook een overzichtskaart bij. Een programmaboekje moet extra bijgekocht worden. Ter plaatse te koop aan het servicepark. Mail ons voor tickets en info.
Overige prijzen 2014: per KP 15 euro (Pantzerplatte : 20 euro), dagticket servicepark 5 euro, programma (100 blz in kleur) 5 euro.
U kunt ook bij ons terecht voor praktische vragen.